Spiegeltje spiegeltje
Mme Zsazsa
Ik heet niet echt Mme Zsazsa, maar ik kom wel als ik zo geroepen word.
Ik ben niet getrouwd, dus eigenlijk is het Mlle Zsazsa.
Mr. Zsazsa heet ook niet Meneer Zsazsa en ik twijfel of hij zou komen.

Mr Zsazsa en ik wonen in een boerderijtje in de Kempen samen met onze twee zonen Jef (12.2005) en Abel (9.2009) en Mr Zsazsa's zoon van 17.
Geen een van allen komt als ik roep.
En ik roep nochtans veel.

Op die Kempische zandbodem heb ik een moestuin waar ik ecologisch legummen kweek. Dat lukt, soms.

Al de foto’s, patronen en handleidingen zijn van mijn hand tenzij anders vermeld. Gebruik of kopieer deze niet zonder mijn toestemming. Mijn patronen mogen gebruikt worden om op kleine schaal dingen te maken die voor verkoop bedoeld zijn, uiteraard met een bronvermelding.
Ik krijg nogal wat mails, dat is echt heel plezant en ik probeer daar zo snel mogelijk op te antwoorden, vaak duurt het efkes en elke keer heb ik wel een goed excuus om mijn trage reactie te verantwoorden maar ik doe dus mijn best. En ons ma zei altijd: als ge uw best al doet ben ik al heel content.

Bespaar u de moeite om me te mailen voor een patroon dat niet op mijn blog staat. Ik heb niet de tijd - en we moeten eerlijk zijn: de goesting - om patronen over te nemen, ook niet als u dat heel lief vraagt.

Moest u mij willen mailen voor iets anders, kijk dan eerst hier eens. Ik groepeerde de vaak terugkerende vragen - FAQ gelijk ze zeggen.

39 opmerkingen:

  1. Net je site ontdekt: zalig!!! Mijn creatieve kriebels hebben op een laag pitje gestaan, maar door jouw creaties te zien krijg ik er weer helemaal zin in! Hoog tijd om hier in huis terug een plekje voor mezelf op te eisen!
    Ik ben fan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Mme Szasza!

    Wat een fantastische blog!
    Ik heb ongelofelijk veel inspiratie gekregen en ben sinds kort ook aan de slag gegaan met de naaimachine. Neem alvast ook eens een kijkje ;)

    Vele groetjes
    Eline S.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super blog! ik zou graag naailes gaan volgen... maar wanneer - oh wanneer ??

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou Mme Szasza, zo op een zondag ochtend heb je onvermoed goed werk verricht! Wij zijn na het lezen van een deel van jouw blog weer helemaal opgesparked om nu weer eens een groentepakket gaan bestellen (helaas zien wij ons niet gedisciplineerd genoeg, vooralsnog, om een eigen groententuin van huis te gaan ontginnen)en het stof eens van mijn weekmenu boekje af te kloppen. Merci en tot leesz!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. net je blog ontdekt via het Vitaya-magazine!
    Je doet dat super hoor, dit geeft me een instant opkikker, net wat ik nodig had. Tot een volgende keertje, toedeloeeee

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mega toffe site! leuke spulletjes... je hebt me al ideetjes gegeven voor de tassen die ik aan het maken ben! merci!! de broches zijn ook super!
    grtz

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo, hallo! Ik ben op zoek naar je lettertype voor de uitnodiging voor de tweede verjaardag van mijn dochter Lieve. Wil je mij vertellen welke het is?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Welk lettertype, dat van de getypte tekst?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zat in een crea dip... Maar je hebt me er uit geholpen!
    Ik heb weer helemaal zin, en zelfs al stofjes gekocht op de markt :)

    Ik was alleen wat rond aan het neuzen op je site, en ik kan niet overal komen omdat ik daar geen toestemming voor heb... kan ik hier iets aan veranderen?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Proficiat met je boek én je blog die ik net heb ontdekt. Ik maak wel geen kleding meer, maar er is nog genoeg te lezen en te ontdekken. 'Keep up the good work' zou ik zo zeggen.
    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh wat was ik fier. Toen ik deze morgen het artikel in de krant las - naaiende vrouwen zijn hip .....-
    Ik heb gisteren mijn eerste workshop gegeven / kippen naaien en voelt dat er inderdaad terug een behoefte is aan creatief en nuttig bezig zijn. Mijn kippen zijn dan wel niet nuttig maar het is de bedoeling om de vrouwen en jonge meisjes terug achter de naaimachine te krijgen en hen te laten voelen hoeveel voldoening het heeft als je zelf je kleding naait en er dan iemand vraagt ... He wat een tof kleedje , waar heb je dat gekocht ,? Dus madamezaza. Doe zeker zo verder .

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb van 't weekend geprobeerd om een klokrok te maken, maar volgens mij kloppen de maten op de patronen niet.

    Volgens de matentabel in uw boek zou ik in de taille maat 38 hebben. Maar dat was dus centimeters te groot! Als ik het beleg van een rok die ik zelf heb getekend in de naailes op jouw beleg leg, kom ik uit op maat 34… . Op het A-lijn patroon, heb ik dan weer maat 36 (op basis van het patroon van een rok waarvan ik weet dat die perfect past).

    Mijn maten: LO=77; HO=105

    Een collega van me had net hetzelfde probleem… .

    Wat zou er aan de hand kunnen zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen idee Griet, ik weet wel dat al de maten bij alle patronen hetzelfde zijn, of je nu een rechte- of klokrok maakt.
      De maten zijn iets groter dan de gemeten maten in de matentabel gewoon omdat het nog comfortabel moet zitten.
      Ik heb daar eigenlijk nog geen klachten over gekregen.

      Verwijderen
  13. Hallo Mme Zsazsa,

    Ik heb je blog leren kennen via Riet van 'leven met liv' en ik moet zeggen: geweldige site!!
    Ik ben (lees word,want pas binnenkort 1ste naailes) een beginnende naaister en hoop dat ik ooit net zo'n leuke spullen in mekaar kan knutselen als jou 'maaksels'.

    Proficiat met je site en uiteraard ook met je boek. Hopelijk ligt de 2de druk snel in de winkel aangezien ik te laat was voor de 1ste exemplaren :-(

    Groetjes,
    ZAMama (Sien)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hi there,
    I hope you’re having a nice day :-)
    I have nominated you for the Liebster blog award, kindly follow this link:
    http://flexypenguin.com/2012/04/14/tada-im-a-liebster-blog-award-nominee-and-proud-of-it/
    All my love, Kelly

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Eerste rokje is gemaakt! Het werd een aardbeienrokje voor mijn dochter van 5! Ze koos zelf het stofje en is er dolblij mee. Merci Mme Zsazsa!
    Groetjes,
    Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. geweldig boek!
    heb de 1e rokjes al gemaakt....komt er ook nog een boek met allemaal jurkjes?!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mme Zsazsa!!! Een paar jaar geleden heb ik je blog ontdekt & k'was er toen al wild van! Heb zelfs ne mail gestuurd toen :-) Ik kan niet ontkennen dat ik fier ben dat ik u al "kende" van voor de hype rond uw fantastisch persoontje begon! Je bent nog altijd even goe bezig als een paar jaar geleden!!! Zulke mensen moesten er meer rondlopen...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Amai wat een blog, gisteren per toeval ontdekt en WOW ! Ik ben niet van het blogleestype wegens te weinig tijd, maar op deze blog ben ik toch maar blijven hangen (en teruggekeerd de volgende dag !!!), tijd of niet !
    Wat ik met afvraag : Waar haal jij de energie vandaan om alles te doen wat je doet ? Een gezin, creatief bezig zijn, weekmenu's opstellen, tuinieren, sociale contacten onderhouden, een boek schrijven EN publiceren, blog schrijven......Plof jij nooit op vrijdagavond uitgeput in de zetel ? (maw IK BEN JALOERS !)

    annick

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Van de week werd ik gewezen op je blog, ik kende het al zei ik. Maar ging toch nog eens rondsnuffelen en wat ik deed en niet daarvoor was je tekst lezen en toen werd ik gegrepen! (ik ben van de plaatjes kijken, ook prachtig op jou blog) Wat schrijf jij grappig en leuk zeg, ik weet niet hoe lang ik 'rondlas', vast een uur. Ik hoor er ook een stem bij wanneer ik de tekst lees, ik denk omdat ik zoveel grappige woorden tegenkom, die ik wel ken maar zelf niet gebruik.
    Eerst dacht ik ,ik wil je mailen, maar zag al zoveel volgers, dus ging er vanuit dat je complimenten genoeg zou krijgen. Maar werd er toch mee wakker en dus doe ik het toch! Tof blog heb je! Ik geniet met volle tuigen.

    Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Maar merci allemaal voor de fijne complimenten!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik wil ook "allemaal kleedjes" en "allemaal broekjes"!! Eindelijk naai ik met plezier :) Danku Mme Zsazsa! Trouwens...Mogen we uitkijken naar een vervolg? Ik zou het zo graag weten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik heb afgelopen weekend je boek gekocht. Al ben ik heel onhandig met naaien, ik krijg al plezier als ik het boek lees, je schrijft zo leuk!
    Dank ook voor je mooie blog, geniet ervan.
    groetjes Talitha

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik heb sinds een paar weken een naaimachientje en kwam bij het zoeken op internet op jouw site. Wat fijn! Eindelijk patronen en 'ik leg het je uit met normale woorden' verklaringen. Helemaal leuk!

    Nu alleen nog een manier vinden om niet steeds ruzie te hebben met die lappen stof als ik aan het knippen ben... :-)

    Dank voor al je blogjes en superfijne uitleg!
    Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik heb al drie rokjes uit je boek gemaakt! Proficiat voor de heldere, humoristische en duidelijke uitleg. Het is een plezier om erin te lezen en de foto's te bekijken. Eindelijk leer ik nu werken vanuit een patroon en zelf creatief aan de slag te gaan, met beleg of met een bandje, rits of knoop. Zalig!!! Ook leuke tips! Een ding wilde ik je echter vragen. Klopt het dat bij jou de rits aan de rechterkant van de rok zit? Geen probleem hoor want met de goeie uitleg ben ik zelfs in staat hem zelf aan de linkerkant te zetten na enig denkwerk. Ik zou zeggen doe zo voort en hopelijk is je volgende boek nog leuker. Ik ben alvast een fan! Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  25. heerlijke no-nonsense-blog! Nu nog de naaimachine vanonder het stof halen, en er gewoon aan beginnen! thx 4 al de tips ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik heb, als absolute beginner, een vraagje. Ik wil graag het beginnersrokje, A-lijn voor meisjes met elastiek, maken. Als ik goed lees, moet ik dus losjes rond de heupen meten, dan kom ik uit op 66 (maat 12 jaar). Mijn dochter is 10 jaar, dus het klopt dat dit een maatje groter is. Maar als ik haar werkelijke taille meet, kom ik op 55. Zal dat rokje dan rond haar heupen niet te wijd vallen. De lengte zou ik uiteraard aanpassen naar een 35. Alvast bedankt! INge

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Dag Madame ZsaZsa! Wat ziet mijn oog?!Ik sta in uw inspiratielijstje! Ik voel me super vereerd! Uw blog is om op te eten! Ik heb nog nooit iets fatsoenlijk aan elkaar genaaid maar jouw blog werkt enorm aanstekelijk dus ik ga het erop wagen. Dus van wederzijdse inspiratie gesproken...
    http://onestparti.be

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat een leuke blog !
    Echt een pareltje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Een tof boek "allemaal rokjes", nu pas gekocht.
    Geven jullie eens geen boek uit "allemaal kleedjes" zou ook wel heel leuk zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Altijd blij als ik op de blog van Mme ZsaZsa terechtkom :-).
    Prettige kerst!!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Voor Sinterklaas het boek 'allemaal rokjes'gekregen, super leuk!!! Volgende week eindelijk tijd om naar de lapjesmarkt te gaan en dan hopelijk heeeel veel leuke rokjes maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Onwijs leuk blog! :)
    We zijn zelf ook maar begonnen met onze creaties bij te houden op 'n blog, maar of't zo leuk wordt als dat van Mme Zsazsa...

    Groetjes,
    Ilse

    (gezelligaandehaak.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Wat een leuk blog. Manlief en ik hebben gisteravond met veel plezier wat gelezen. Over de kip en het ei en geen ei en alles was normaal. Super. Ik ga je volgen. Ik heb op mijn blog een deel van je recept neer geschreven over siroop maken.

    (fluitjesnieuweleven.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Een sling met mooie hoeken..

    Beste Madame,

    Ik had graag het filmpje gekeken van Eva hoe je de sling maakt.
    Aangezien ik redelijk nieuw ben in het naaimilieu kan ik alle hulp gebruiken.
    Graag had ik deze sling gemaakt om dit als een origineel cadeau af te geven aan de pasgeborene van mijn beste vriendin.

    Hopelijk kan je mij hierbij verder helpen.

    Groetjes uit Merksplas,
    Jennifer

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Toffe blog, Madame!
    En ik zie da je ook graag kunstwerken maakt met paletten, zalig :)

    Groetjes,
    Tine

    BeantwoordenVerwijderen
  36. is er een kalender van2014 in de maak!?
    Na enkele exemplaren van vorige jaren te hebben bekeken, kijk ik er naar uit om het volgende jaar hem zelf te gaan gebruiken.
    Dus met volle hoop wachtende op de kalender ...

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Beste
    het beleg van het rechte rokje is dat aan de binnenkant of aan de buitenkant van het rokje? In de uitleg vind ik hier niets van terug en op de foto zie ik het niet goed.
    Met vriendelijke groeten,
    Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Hoi ik ben pas 12 en hou van naaien en ander handwerk ik heb pas een rokje, een kussensloop en een tasje genaaid .
    Natuurlijk krijg ik wel hulp van mijn moeke.

    BeantwoordenVerwijderen