moestuin Zsazsa




























In het najaar van 2012 ploegden we de wei in de achtertuin om en begonnen we aan de aanleg van Moestuin 2.0. Vijftien keer groter dan Moestuin 1.0.

Eindelijk plek genoeg voor een serre, kruidenspiraal, bessenstruiken, kippen, snijbloemen en vooral veel verschillende groenten.
Er zijn drie verschillende plekken waar groenten roteren (het blad, de cirkels en de vijf perken tussen de snijbloemen en bessen. Een groot perk en een paar aparte (rabarber, kardoen, asperges) waar de vaste groenten staan. Bloemen en kruiden hebben soms een apart perken, maar groeien ook gewoon tussen de groenten zodat bijen en andere insecten overal eten vinden.
Hoe hard ik ook nagedacht heb over de indeling van de moestuin toch veranderen er nog constant dingen. Zo maakten we in de zomer van een oud bad een vijvertje, werd er achteraan de moestuin een heel perk vrijgemaakt voor pompoenen en komen er dit najaar aan de rand van de moestuin laagstam fruitbomen.

De moestuin levert heel het jaar door meer dan voldoende eten voor ons gezin van zes. Omdat we zo goed als nooit vlees eten moet ik meestal maar een toertje doen door de moestuin voor het avondeten. Zalig!

De foto's hieronder starten nu en gaan terug tot het najaar van 2012.
Voor meer info over moestuinieren en koken uit de moestuin kan ik u ten zeerste dit boek aanbevelen.

moestuin Zsazsa
moestuin Zsazsa
moestuin Zsazsa
moestuin Zsazsa
moestuin Zsazsa
moestuin Zsazsa
moestuin Zsazsa
moestuin Zsazsa
moestuin Zsazsa
moestuin Zsazsa
moestuin Zsazsa
moestuin Zsazsa
moestuin Zsazsa
moestuin Zsazsa
moestuin Zsazsa
moestuin Zsazsa
moestuin Zsazsa
moestuin Zsazsa
moestuin Zsazsa
moestuin Zsazsa
moestuin Zsazsa
moestuin Zsazsa
moestuin Zsazsa
moestuin Zsazsa
moestuin Zsazsa
moestuin Zsazsa
moestuin Zsazsa
moestuin Zsazsa
moestuin Zsazsa
moestuin Zsazsa
moestuin Zsazsa
moestuin Zsazsa
moestuin Zsazsa
moestuin Zsazsa
moestuin Zsazsa
moestuin Zsazsa
moestuin Zsazsa
moestuin Zsazsa
moestuin Zsazsa
moestuin Zsazsa
moestuin Zsazsa
moestuin Zsazsa
moestuin Zsazsa
moestuin Zsazsa
moestuin Zsazsa

7 opmerkingen:

  1. Indrukwekkende transformatie! Schoon, echt serieus schoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt mij zo leuk om te doen! Voorlopig is onze tuin nog een bouwwerf maar eens het de vorm krijgt van een tuin hoop ik ook een vierkante metertje (of 2, of meer...) in te palmen en wat verse groentjes te kweken :) Ik kijk er al naar uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi! Mag ik vragen hoe groot de tuin is? en welke soorten staan in de wilde haag?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En vertel alstublieft hoe ge zulke schone kolen kunt kweken!
    Ik kweek gewoon schone rupsen.
    Ga er toch weer zetten (boerenkool en Chinese) en plande van dat gaas te gebruiken, maar gij doet 't dus wel zonder?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. kan ik me aanmelden om deze blogs ook via de mail te krijgen? Zijn echt super fijn! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een tof moestuinontwerp! Ik ben er wreed jaloers op, eerlijk gezegd. Die van mij heeft me dit jaar - na het inwerken van heeeeel veel compost - ook wel wat opgeleverd. Alleen jammer dat mijn kinderen niet graag groenten eten. (Gevolg is dat ik een maand lang elke dag courgettes heb gegeten...)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vroeg me af of je iets onder die houtsnippers hebt liggen ?
    De paden zien er uitzonderlijk schoon uit.

    BeantwoordenVerwijderen